Scandinavië 2015 Ulvsväg - Arctic Circle 66°33'n

2 juli 2015 - Rånå, Noorwegen

Het is gewoon te grappig om iedereen op fb over de hitte in Nederland te horen, terwijl wij lekker bij de polar cirkel in de sneeuw gaan overnachten.
En hier is alles zoveel witter als in vorige jaren...

Wifi hebben we niet dus fotos staan nog steeds alleen een paar van de afgelopen dagen online.
Vandaag begon regenachtig, maar werd steeds beter, we reden door de wolken, blijft heel mooi.

Tussen de verschillende bergpassen op weg naar de Polar cirkel kwamen we grote kuddes rendieren tegen. Ook dat blijft heel apart. Dat die beesten ieder jaar weer zo gaan trekken. Over al die bergen...

Het smeltwater zorgt voor bruisende rivieren. Vandaag langs de E6 naar één geklommen. Bleek er een verroestte oldtimer te staan. Ooit ergens van de weg geraakt met de sneeuw mee gesleurd tot daar? Vanaf de weg was het te ver. Blijft mysterie maar wel gaaf om te zien.

En nu staan we bij de Arctic Circle.

De weg ernaartoe bestaat uit klimmetjes en tunneltjes en fjorden. Maar het landschap hier is ruig, veel mossen, struikjes en geen bomen. Wij waren hier vorig jaar in september. Dan is de winkel/restaurant gesloten en toen hebben we achter het gebouw met zicht op de steenheuvels gestaan. Nu staan we met zicht op de bergen en bij het voetgangerstunneltje naar de overkant van de snelweg. Zo mooi. Zo ruig. En niet koud meer (13°). Maar na een lekkere wandeling zijn ff kacheltje aan en chocomelletjw erbij erg lekkah ;).

En in Nederland en Duitsland hebben ze nu een hittegolf. In Nederland gisteren de warmste nacht ooit gemeten. Zij liever dan wij hihi.
_____________
Es ist einfach zu lustig, um alle auf Facebook über die Hitze in den Niederlanden zu hören, während wir am Polarkreis im Schnee zur Nacht bleiben.

Und hier ist alles viel weißer als in den vergangenen Jahren...

Wifi haben wir nicht darum Fotos sind immer noch nur wenige von den letzten Tagen online.

Heute fing regnerisch, aber wurde immer besser, wir fuhren durch die Wolken das ist immer schön.

Über verschiedene Bergpässe auf dem Weg zum Polarkreis trafen wir große Rentierherden. Das bleibt etwas ganz Besonderes. Dass diese Tiere jedes Jahr wieder über all die Berge ziehen ...

Das Schmelzwasser verändert Bäche in reißende Flüsse. Heute, entlang der E6 sind wir zu einem geklettert. Da lag ein verrosteter Oldtimer. Wie kam er dorthin? Von der Straße war es zu weit. Aber es bleibt een Rätsel, es war cool um zu sehen.

Und jetzt stehen wir am Polarkreis.

Der Weg hierher besteht aus Steigungen und Tunneln und Fjorden. Aber die Landschaft ist sehr robust, viele Moose, Sträucher und keine Bäume. Wir waren hier im letzten Jahr im September. Da war der Laden / Restaurant geschlossen und haben wir hinter dem Gebäude mit Blick auf die Steinhügel gestanden haben. Jetzt stehen wir mit Blick auf die beschneiten Berge und dem Fussgängertunnel zur anderen Seite der Autobahn. So schön. So rau. Und gar nicht so kalt (13°). Aber nach einem schönen Spaziergang kurz die Heizung an und warmen Kakao und alles ist sehr lekkah ;).

Und in den Niederlanden und Deutschland haben sie jetzt eine Hitzewelle. In den Niederlanden, war gestern die wärmste jemals gemessene Nacht. Da schlafen wir lieber hier draussen :).
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade