Scandinavië 2015 Arctic Circle Rana - Dovrefjell

5 juli 2015 - Dovre, Noorwegen

Die Übersetzung kommt morgen... sorry ;)

Oeps, dat krijg je van wildkamperen en veel rijden: je slaat een dagje over.

Bij de Arctic Circle heb ik 's ochtends nog ff een klimmetje gemaakt over rivieren met besneeuwde heuvels en langs de rails van de trein. Telkens kijken of die er niet in de verte aankwam. Uiteindelijk weer teruggeklommen om saampies de "terugreis" te beginnen.

Het was een druilerige dag gisteren, onze afvoerslang van het wasbakje was geschreurd dus goede smoes om bij Biltema te shoppen.

Johnny had alles weer snel gefixed en uiteindelijk zijn we vrij ver door gereden. De meeste campers zoeken rond etenstijd een camping of leuk plekje langs een mooi water of bosrandje. De campings langs de E6 zijn meestal te druk of gewoon niet leuk genoeg dus wij reden lekker door. En toen waren er eland-mama met kind! Zo leuk, in de brrm van de snelweg. Je rijd dan 80 km/uur dus ff mogelijkheid vinden om te kunnen draaien, terugrijden en hopen dat ze niet alweer weg zijn. Ze waren net op het punt om terug het bos in te duiken. Voor de foto moest John nog ff stukje achteruit rijden (op de snelweg...), er stond een bord in beeld.
Maar wat was het mooi! Het kalfje was nog niet zo oud.

We vonden dit een mooi moment om de slaapplek te zoeken. We kwamen langs de zalmwerken waar al een aantal campers op de parkeerplaats hun nachtcamp hadden gemaakt. Terwijl we doorreden om mogelijkheid tot keren te vinden, kwamen bij een mooie rastplaats. Daar mag je niet kamperen maar goed. Er stond al een busje en dat er die nacht geen picknickende reizigers meer zouden komen, was ook duidelijk.

Gelukkig waren de dpoorwerkers maar een uurtje of twee in de nachtw precies bij ons onderaan de berg bezig...hihi.

Vandaag dan lekker uitgeslapen en vervolgens een stuk Noorwegen gereden dat heuvelachtiger en vooral ook heel groen is. Hier stonden de seringen te bloeien en ook waren de lupines weer in de berm te vinden.

In Steinkjer stoppen we meestal omdat er een Mc met wifi langs de weg zit. En daar kan je ook kort shoppen (of lang als je van kleren en schoenen shoppen houd. Nou Noorwegen is niet goedkoop dus dat laatdte doen we zeker niet.)
Uiteindelijk nog wel een superleuk setje HappyDay-dingen gescored. Erg blij mee!

Bij Trondheim (men zegt dat het een mooie stad is maar als je net 2 weken natuur hebt gehad, zit je nuet op drukte te wachten) heb je dan ineens een driebaansweg en veel verkeer. Gauw doorheen, tof het weer éénbaans wordt en je stiekem weer aan het klimmen bent. De heuvels eorden hoger, de riviertjes weer wilder door het smeltwater en dat alles met blauwe lucht en zonnetje.

Bij Dovrefjell (hier lopen nog muskusossen en wilde rendieren) wordt de natuur weer ruig. De bomen korter en de mossen zijn in de mooiste kleuren aan het bloeien.
Hier hebben we vorig jaar bij een Hotel/Camping gestaan, die plek hebben weer opgezocht.
Na 2 dagen wildkamperen is water bijvullen, uitgebreider diuchen en ee. gewoon Senseootje weer ff lekker. Gasgrill aan, zalm erop en stoeltjes in de zon.

Heerlijk.

En morgen via Lom naar de Jotunheimen.
of er zon is weten we nog niet, maar sneeuw zal er zeker genoeg zijn. Zin in!!