Scandinavië 2015 Finland - Evenskjer

29 juni 2015 - Evenskjær, Noorwegen

We staan prinsheerlijk met ons bedje naar de fjord.
Je hoort de golfjes en wat meeuwen, witte strand (door fijn koraal? Nog ff googelen)...
Onderweg veel watervalletjes gezien, logisch de sneeuw smelt nog steeds. We waren amper weg bij ons plekje op de fins/noorse grens of we zagen iemand bij een korte brug midden op de snelweg klimmen. Soms heb je een auto achter je en is stoppen geen optie, zoals in dit geval. Maar we zagen nig net het bruisende water. John is uiteindelijk na 10 minuten alsnog gaan draaien (dat is bermtechnisch niet altijd handig hihi) en we zijn naar de waterval gaan kijken. Wat een kracht!
Ik mag van hem niet teveel klimmen en zeker niet te dicht bij afgronden, wie mij kent snapt dat ;). Maar het ging goed en ik heb ook weer wat bloemetjes ontdekt, die ik nog niet eerder had gezien. Prachtig hoe de mossen en kleine plantjes nu gaan bloeien!

Via dit ruige gebied met diepe canyon werden de bergtoppen al gauw (nog) hoger en reden we langs de eerste fjorden. John had weer een weg-van-de-snelwegriute uitgezocht, dan rij je wat meer door de plaatsjes bij zo'n fjord en zie je ineens ook weer bloemenweides en bossen en elandborden. Maar helaas nog geen eland in Noorwegen (vandaag) gezien.

Ook weer even gestopt bij "mijn eerste fjord", daar ben ik in 2011 gaan zwemmen, dat was onze eerste tocht door Scandinavië en mijn 1e keer dat ik een fjord zag én het was de hele week al 25 graden geweest.

Nu was het rond de 16 graden en zwemmen leek me geen goed plan hihi...

In de late middag beginnen we ook altijd een beetje naar een leuk slaapplekje uit te kijken. Dat wordt rond de fjorden iets moeilijker, aan de ene kant heb je hoge bergen en aan de andere kant water en dan is het afwachten hoe druk zo'n fjordcamping is en of het alsnog een mooi uitzicht is. We zijn immers op vakantie!