Scandinavië 2015 Bispgården - Lappland

26 juni 2015 - Sorsele, Zweden

Gisteren was een regenachtige dag. Niet zo erg als je vooral kilometers wilt maken .
We hadden weer een heerlijk rustige route, perfect om gewoon aan niks te denken/het hoofd leeg te krijgen...
En toch nog een stelletje kraanvogels gezien.
Grappig dat het zo'n groot land is en we er nu alweer voor de 5e keer doorheen rijden en er toch zoveel is wat wij nog niet hebben gezien. En dat er dan toch routes richting Lappland/poolcirkel zijn, die je telkens neemt (snelweg E45 bijvoorbeeld) omdat Noorwegen ook lokt.
Dus dan herken je ineens een plaatsje op de route. Aan een bepaalde loppis (dat zijn garagesales en kringloopwinkeltjes) waar je ieder jaar weer ff iets leuks scoort. Of dat ene gesloten restaurant waar vorig jaar nog een grote houten eland op stond.

Het is in deze gebieden goed te zien dat die plaatsen moeite hebben om bewoonbaar te blijven. Best sneu. Prachtige houten huisjes die leeg staan, duidelijk al jaren niet meer als zomerverblijf worden gebruikt...

En toen waren er de houten stammetjes van Lappland. Dat betekend land van de Sami, de Lappen. En dus de rendieren. Hoger in het noorden dat wel. Want zij dalen gedurende de zomer van hoog boven naar deze omstreken af.

Maar we hebben er gisteren al één gezien. Wederom op de snelweg dus veel tijd voor fotos was er niet maar dat komt goed.

Op naar de polarcirkel!

http://treffpunkt-schweden.com/in-lappland/samen-samische-kultur-und-rentiere Kilometerstand: 2.736 km